Sekalaista sähellystä vuodesta 2010

Sisällön tarjoaa Blogger.

Etusivu

Jossu @ Pixabay

Jossun public domain -kuvat. Ilmaisia kuvia omaan ja mainoskäyttöön.

Iso slideri

[4][valokuvaus][slider-top-big][display_title_name]
Olet täällä: Etusivu / Lomamatka Kyproksen Protarakselle 20.-27.8.2012

Lomamatka Kyproksen Protarakselle 20.-27.8.2012

| Ei kommentteja
Lähdimme junalla reissuun Seinäjoelta jo edellisenä päivänä sunnuntaina, sillä lento Kyprokselle lähti jo 7.00 maanantaiaamuna.

Varsin tutunnäköinen heppu matkusti samalla junalla.

Kiasmakierroksen jälkeen haimme matkatavarat rautatieaseman säilöstä (4€/vrk) ja suuntasimme Omenahotelliin yöksi.

Omppuhotellin keksintöjen keksintö, 3-in-1 !

Maanantaiaamuna hyppäsimme rautatientorilta klo 4.10 bussiin nro 620 kohti lentoasemaa. Noin neljän tunnin lennon jälkeen laskeuduimme Larnakan kentälle, josta 50 km loppumatka taittui bussilla. Kuumuus yllätti, vaikka luulin Kreikassa olleen varsin lämmintä.

Maisemat

Perillä Lantiana Gardens -hotellilla huoneet eivät olleet ihan vielä luovutuskunnossa, joten jätimme matkatavarat säilöön ja hörppäsimme allasbaarista mansikkaiset jäähilejuomat.

Mansikkaslushie :P

Kahdessa ilmansuunnassa siintävä ranta houkutti, joten lähdimme tassuttelemaan hotellin takaa lähtevää polkua sitä kohti. Läähättäen ja läkähtyen selvisimme rantaan ja takaisin. Yllättäen oli siesta-aika ja aurinko korkeimmillaan, joten oli todella kuuma! Sitten kello olikin jo kaksi, ja huone oli valmiina.
Lantiana Gardens, yksiö kahdelle hengelle

Lantiana Gardens - keittiö

Lantiana Gardens - "olohuone"

Erilaisiin lisäpalveluihin upposi heti 72€. Ilmastointi maksoi 40€/vko, netti 20€/vko ja tallelokero 12€, josta saa avaimen palauttaessaan pantin takaisin (5€). Aika kallista.
Jääkaapin ollessa tyhjä lukuunottamatta hotellin tervetuliaishedelmälautasta, haimme ensihätään 6-packin 1,5 l vesipulloja (2,59€) hotellin minimarketista. Myöhemmin löysimme jonkinlaisen kaupankin, josta haettiin aamiaistarvikkeita.
Remontoituun yksiöön kuulu "vakiona" hedelmälautanen.

Iltasella piipahdettiin oppaan tervetulotilaisuudessa, josta kuulimme että lähellä on Lidl :D Sinne siis! Oli huomattavasti edullisempaa, plus siellä paikallisetkin näyttivät asioivan.
Lidlistä mukaan tarttui mm. tiskisieni ja tiskiainetta, sillä tämän hotellin eräs kummallisuus on että tiskit tiskataan itse - omin välinein! Joten jos tykkää, voi nämä roudata jo kotoa, samoin kun suolan ja sokerin, joita täältä ei valmiina löydä. Rahan säästöä se tämäkin.

Ti 21.8.

Munaleivät ja pikakahvi saa aamun käyntiin :)

Aamulla hieman edellisyötä pidempään nukkuneena askarreltiin aamupalaa ja suunnattiin paksussa aurinkorasvakerroksessa Fig Tree Bayn rannalle uimaan. Vuokrasimme pelkän aurinkovarjon edulliseen 2,5€:n hintaan. Meressä ei juuri kaloja näkynyt, ja aallokon takia näkyvyyskin oli suht samea. Hieman kauempana rannasta näki jo pohjaan, mutta asukkaat olivat piilossa.
Hotellille paluun jälkeen piipahdimme allasbaarissa juomassa lattea ja cappuchinoa (3,20€/kpl), sillä eihän tämä 33 C helle vielä riitä pitämään lämpöisenä :D Kahvi oli yllättävän hyvää, sopi suomalaiseen suuhun oikein hyvin.
Iltasella kierros kauppakadulla sai huomaamaan että on täällä paljon väkeä. Kaikki putiikit avoinna ja ravintolat täynnä ihmisiä.
Haukkasimme menusetit kauppakadun ravintolassa nimeltä Prince. Alkupalan, pastan ja jälkiruoan sai sopivaan 12€ hintaan + juomavedet pari euroa lärvi.

Seikkailijan paras ystävä on kartta, joka näyttää missä olet.
Kallista datayhteyttä ei tarvitse käyttää ulkomailla, mikäli lataa lähialueen kartat hotellin wifi-yhteydellä.

Ke 22.8.

Opas kertoi, että rantatuolit varataan täällä jo varhain aamulla, joten lähdimme 9.00 aikaan katsomaan mitä on jäljellä. Vasta muutama rantatuoli oli varattu, työntekijän tuodessa lisää aurinkovarjoja varastosta. Istahdimme aika lähelle rantaa, ja maksoimme päivävuokran 7,5 € kahdesta rantatuolista ja aurinkovarjosta.
Viihdyimme rannalla aika pitkään, ja palasimme hotellille vasta iltapäivällä kahden jälkeen. Aurinkorasvan levittämisestä huolimatta nahat hieman korventuivat, joten ei voi riittävästi suositella laittamaan lisää rasvaa aina kun tulee uimasta. Meillä se vähän unohtui.
Paikallisessa Lidlissä myytävän aurinkorasvan suojakerroin on vain 10, meillä oli mukana 20 ja 50-kertoimiset purnukat.

Illalla helteiden hellittäessä suuntasimme kauppakadulle, jonka tällä kertaa kävelimme päästä päähän. Ehdin jo luulla että sisäänheittäjät eivät ole rantautuneet Kyprokselle asti, mutta oli niitä täälläkin. Tulivat ulos piiloistaan vasta myöhemmin illalla.

To 23.8.

Aamulla herätys ja kipuaminen Larnakan bussiin nro 711. Päivälippu bussiin vaivaiset 3€ lärvi, joten joukkoliikenne täällä on edullista. Noin tunnin ajomatkan jälkeen saavuimme lähelle Finikoudesia, rantakatua. Korttelin verran rantakatua sisämaahan löytyi kauppoja. Kiertely olisi ollut taatusti mieluisampaa mikäli aurinko olisi ollut pilvessä. Harmiksi täällä ei näytä olevan kauppakeskuksia, joihin hellettä (tänään 36c) voisi paeta shoppailemaan.
Parin kahvilan ja usean krääsäkaupan jälkeen istahdimme rantakadun tuntumaan puun juurelle syömään eväitä ja nauttimaan varjosta.
Varjossa oli ainaki 89 C vähemmän lämmintä.

Poliisiasema (?)
Jonkun ajan kuluttua lähdimme linja-autopysäkkiä kohti, piipahtaen Haägen-Datzissa jäätelöillä. Pysäkillä reilun puoli tuntia odoteltuamme tulimme siihen tulokseen että auto meni jo. Myöhästyimme ehkä parisen minuuttia. Plan B: hyppäämme naapurikylän Ayia Napan autoon ja jatkamme sieltä Protarakselle. Hyvin toimi siihen asti, että loikkasimme Ayia Napan auton kyydistä vahingossa jo Nissi Baylla. Kävi kuitenkin tuuri, sillä samaiselta pysäkiltä kulki vesipuiston auto, jolla pääsimme takaisin Protarakselle. Olipa reissua kyllikseen.

Ehkä pienempi jäätelöannos ja olisimme ennättäneet ajoissa bussipysäkille.

Pe 24.8.

Perjantaina vietettiin huilipäivää. Otettiin rennosti viileässä hotellihuoneessa, ristikoita täytellen. Illan tullen uskaltauduttiin kaduille ihmisvilinään, ja käytiin rantakatua pitkin kuvaamassa hämärtyviä maisemia. Matkan varrella meitä hidasti kolme nuorta kissanpoikaa, jotka innostuivat leikkimään heinänkorsilla.

Kyproksen "kulkukissat" vaikuttivat terveiltä ja hyväkuntoisilta.

Käppäilyreissun päätteeksi nälätti, joten poikettiin Tripadvisorissa suositeltuun Romeo's Tavernaan syömään. Tunnelma oli iloinen ja ruokakin maitti. Talo tarjosi tilattujen alkupalojen kaveriksi kasvislasagnea, ja poislähtiessä huomasin ulko-ovella houkuttimena ilmaisia hedelmiä. Myös tässä syöttölässä oli valmiita set menuja edulliseen hintaan, esim. paistettua halloumia, flambeerattua possua valkosipulikastikkeella + pottuja ja kasviksia ja jälkkäriksi jäätelöä yht. 12e :) Vesi pari euroa mieheen (tai naiseen).

La 25.8.

Aamupalan jälkeen lähdimme kuivien leivänkannikoiden kanssa snorklailemaan. Kalojen määrästä päätellen leipä oli hyvää, ja tuli siinä ohella muutama muukin sukeltelija seuraamaan touhujamme. Hyvän aikaa pulikoituamme lähdimme takaisin hotellille, hörpäten matkalla kahvislushiet (2,9e) rantakadun kahvilasta. Oli muuten todella hyvää, suosittelen!
Joku timotein näköinen heinä. Eiku kotka se on!

Iltasella kävimme vielä tuliaisostoksilla ja käppäilemässä ostoskadulla. Vessahädän yllättäessä turvauduimme "public toilets"iin, joka yllätykseksemme ei maksanut mitään ja oli muutenkin melko siisti.
Illalla ruokailimme hotellin omassa ravintolassa. Lauantai-illan teemana oli Cyprus/Greek Night buffet -tyyliin. Hinta 11,95e/hlö. Tarjolla oli monenlaista, mm. Tzatzikia, moussakaa, kanaa, kyproslaisia lihapullia, perunaa, salaatteja, halloumia, kakkua, jäätelöä yms. Juomista piti maksaa erikseen. 0,33 pullo perrier kuplavettä 2,5e. Paikalle saapui myös tanssiryhmä ruokailijoita viihdyttämään. Esityksen loppupuolella myös osaa yleisöstä pyydettiin mukaan tanssimaan ja siinähän sitä vasta hiki tulikin! Lääh...

Su 26.8.

Laiska sunnuntai ja viimeinen lomapäivä. Aamupalailun jälkeen hinauduimme allasbaarin läheisyyteen ristikkojen pariin. Latte ja Cappuchino maistuivat, helteestä huolimatta. Lämpöasteita lähes vakioksi muodostuneet 36!
Puoliltapäivin uhmasimme aurinkoa ja lähdimme rantakadulle. Tällä kertaa leipää heiteltiin linnuille, joille eväs näytti kelpaavan.
Myöhemmin iltapäivästä kävimme minigolffaamassa Fantastico Minigolfissa. Radalla on kokonaiset 18 reikää, mutta joka toinen rata on samasta muotista puserrettu. Hinta ei tosin päätä huimaa, 3,5€ naama.