Sekalaista sähellystä vuodesta 2010

Sisällön tarjoaa Blogger.

Etusivu

Jossu @ Pixabay

Jossun public domain -kuvat. Ilmaisia kuvia omaan ja mainoskäyttöön.

Iso slideri

[4][valokuvaus][slider-top-big][display_title_name]
Olet täällä: Etusivu / Lomamatka Kreikan Pargassa 2010

Lomamatka Kreikan Pargassa 2010

| Ei kommentteja
Ohessa hieman kuvitettuja kokemuksia lomareissusta Kreikan Pargaan.

Lomakuumeisena olen selannut viime aikoina ihmisten blogeja ja keskustelupalstoja lueskellen tarinoita ihmisten lomareissuista. Internetaikana on niin helppoa löytää vinkkejä erilaisiin lomakohteisiin, ja helpommaksi vain menee: latasin Ipadille Tripadvisorin lomakohdesovelluksen. Sen avulla voi hakea lomakokemuksia vaikkapa hotellin nimen tai paikkakunnan avulla.

Mutta asiaan. Kävimme Kreikan mantereella Pargan kylässä lomalla 2010 elokuussa. Pidin reissussa pientä matkapäiväkirjaa, jonka nyt julkaisen kuvien kera.

Kreikka 9.8.2010

Lähdettiin aamulla kotoa Seinäjoelta kymmenen jälkeen paahtamaan kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää. Kone pääsi n. 15 min myöhässä lähtemään, ja lopulta oltiin perillä hotellilla n. klo 23.45. Valittiin 2009 rakennettu Alea Resorts -huoneistohotelli. Oli kyllä mahtava yllätys, millainen huone saatiin. Parveke on merelle päin. Ja täällä on tilaa ehkä reilu 30 neliötä, mikä on kyllä hyvin verrattuna normaaliin hotellihuoneeseen. Ei ollenkaan paha, kun ajattelee hintaa 441 € / hlö / viikko.

Eräs erikoisuus täällä on Suomen tapoihin verrattuna - wc-pönttöön ei saa laittaa paperia :/ Paperit pitää laittaa roskikseen. Hieman jo ajattelin, millaiset aromit täällä helteessä mahtaa noista kehkeytyä, mutta siivooja piipahtaa kylään aika tiheään tahtiin.

Ulkona oli yli -50 °C pakkasta!
Huomenna jännä nähdä, millainen maisema tuosta parvekkeelta avautuu. Lento kun saapui, ei ulos nähnyt mitään kun oli niin pimeää.
Nyt nukkumaan, aamulla olis kymmeneltä oppaiden tervetulotilaisuus tuolla jossain...

Kreikka 10.8.2010

Kello herätti ysiltä. Tyhjin vatsoin lähdettiin vesipullojen kanssa etsimään sitä tervetuloravintolaa. Vaan eipä löydetty - seikkailtiin väärällä puolella Pargaa laihoin tuloksin. Ei tosin oltu ainoat eksyneet, eräs toinenkin suomalaispariskunta sekoitti samannimisen ravintolan ja hotellin toisiinsa.

Kello kävi, joten päätettiin unohtaa koko juttu, ja poikettiin hedelmäkauppaan ostamaan aamupalaksi banaaneja. Käytiin satamassa, ja istahdettiin kahvilaan jätskille/oluselle. Löydettiin leipomokin, ja ostettiin pari patonkia, sämpylä ja pinaattirulla (oli muuten hyvää). Oppaan antama kartta on kyllä tosi surkea. Siinä näkyy muutama tie, joita ei tosin tunnista käytännössä lainkaan. Yritettiin takaisin hotellille, mutta päädyttiinkin Valtoksen rannalle. Seikkailtiin varmaan kilometrikaupalla joitain teitä, kunnes lopulta löytyi yksi tunnistettava maamerkki ja päästiin takaisin hotellille.
Vettä täällä kuluu todella reippaasti, ja sen huomaa sitten vaatteista - ensimmäinen päivä ja pyykkäsin jo hiestä lipiloskoksi kastuneen paidan.

Huomaakohan paikalliset tuota sirittävää ääntä, vai ovatko jo tottuneet? Täällä on jotain kaskaita tms, joilla on uskomattoman kova ääni.

Käytiin ostamassa ilmastointi tähän huoneeseen. Ensiyönä saa jo varmaan nukuttua. Kyllä siitä 35 € maksoi mielellään. Vielä aurinkorasvaa jostain, ja hyvä tulee.

Lähdettiin tänään vielä Valtokselle pulikoimaan. Vesi maistui kauhealta, mutta ylimääräisen hörppimisen aiheuttamat tuskailut korvasi rantavedessä uiskentelevat kalat. Snorklasin parvien perässä niitä ihmetellen. Joku päivä otan ostamani vesitiiviin kertakäyttökameran mukaan uimaan, jos onnistuisin ikuistamaan jonkun sintin.

Tässä jo huomista suunniteltiin, ja tultiin siihen tulokseen että taidetaan ostaa minibussikortit. Auto ajelee pitkin päivää keskustan ja Valtoksen väliä. Kustannus oli 15 € per nuppi, mutta eipähän tartte enää kävellä tätä väliä :D

Kreikka 11.8.2010

Ostettiin ne bussikortit, kulkupeli on 8-paikkainen minibussi. Jalat kiittelee kovasti.

Hyödynnettiin bussia heti. Mentiin Valtokselle, ja käveltiin sieltä Pargan puolelle. Varattiin perjantaille retki "lumoaville raunioille". Sen jälkeen Käytiin pizzalla/pastalla, ja seikkailtiin kapeilla kauppakujilla. Ostettiin vähän tuliaisia ja evästä hotellille. Bussiteltiin takaisin Alealle, ja Jouko otti torkut.

Illalla ajeltiin suoraan Pargaan, ja huomasin vasta silloin, missä se kuuluisa väkimäärä oikein oli. Kaikki viisaammat pysyttelivät siesta-ajan piilossa, ja tulivat vasta illalla ulos. Me taas ramppasimme sitä rappusista rakennettua kylää keskipäivän helteessä tajuamatta mistä on kyse. No saatiinpa liikuntaa!

Pargan kivisillä rannoilla oli sekaisin kiviä ja pyöreiksi hioutuneita kaakelinpalasia.

Käytiin ilta-uinnilla Pargan puolen rannalla Krionerilla, ja sen jälkeen istahdettiin imemään mansikkaslushit suht edulliseen 2 euron hintaan. Päivemmällä hörppäsin saman (juomalasikin oli tismalleen sama) Valtoksen puolella suolaiseen 4,8 euron hintaan. Netissä suositeltiin, että jos matkaa Kreikkaan, kannattaa ehdottomasti maistaa pita gyroksia ja jogurttia hunajalla. Joten lähdimme metsästämään kylän herkullisinta pita gyrosta. Jouko herkuttelikin niitä kaksin kappalein. Itse ostin kaduille ilmestyneiltä maissikauppiailta paahdetun maissintähkän - oli hyvää, paitsi en hoksannut kieltäytyä suolasta :)
Tungosta oli reippaasti, mutta siitä huolimatta ihasteltiin pimenevää ja nätisti valaistua Pargaa. Loppuillasta pörrättiin takaisin hotskulle koisimaan.

Karmea kookas sirkka!

Kreikka 12.8.2010

Tänään tehtiin herkkuaamiaista. Oli banaaneja, nektariinia, leipää ja Joukon eilen löytämät, maikkari-pöllön kuvilla varustetut hedelmäjogurtit :) Tuli maha hyvin täyteen, nams!

Aamupalan jälkeen reissattiin Valtokselle snorklaamaan. Saatiin vihdoin otettua niitä kuviakin, kun ostin ennen reissua vedenpitävän kameran. Nähtiin kaikenlaisia kaloja ja myös merisiilejä. Toivottavasti kuvat onnistuu, filmikuvia on paha tarkistaa etukäteen.

Pulikoinnin jälkeen kiivettiin Ali Pashan linnoitukseen - tai siihen mitä siitä on jäljellä. Ylhäällä oli kahvila, jossa haukattiin kreikkalaiset voikkarit ja olutta/jääteetä.

Ali Pashan linnoituksen rauniot

Samat rauniot toisesta suunnasta

Illan suunniltemana on lähteä jälleen keskustaan seikkailemaan. Varmaan poiketaan Oskarin Pizza&Pasta (thö best) -mestassa syömässä, ja törsätään rahat niin ettei syödä koko loppukuussa enää mitään :D

Erikoinen korento

Ilta koitti, mutta mahan mielestä siellä ei ollut tarpeeksi tilaa isommalle ruokasatsille. Jätettiin vierailu Oskarilla sitten huomiseen.
Jouko haki pari pita gyrosta, ja mä söin maissin - ilman suolaa tällä kertaa. Ostin pari metallipulloon pakattua ouzo-pulloa tuliaisiksi.

..ja toinen korento

Huomenna kello soi 7:30. Lähdetään raunioretkelle mm. Nekromantionin manalaan, sekä Acheron-joelle, missä halusinkin käydä. Varmasti hieno päivä tiedossa.

Kas, kaskas!

Kreikka 13.8.2010

Maastoauton kokoinen heinäsirkka...
Syötiin aamusta pikaisesti leipää yms, ja noustiin retkibussiin kohti Nekromantionia. Seikkailtiin raunioilla, nähtiin ISO vihreä sirkka ja piipahdettiin manalassa. Päästiin sentään pois, tarun mukaan matka manalaan on vain yksisuuntainen :)
Seuraavaksi piipahdettiin Ligyan kylässä rantakahvilassa juomassa frappet, ja siitä matka jatkui kohti Salongonia.
Salongonissa kiivettiin 600 m korkeuteen, ensin bussilla ja loppumatka kävellen, 409 rappusta. Yllättävän kivuttomasti sujui, kuuma toki tuli ja paita onkin ihan märkä. Saatiin hienoja maisemakuvia, ja eka muistikortti tulikin jo täyteen.
Seuraavaksi ajellaan Glikin kylään syömään ja kävelemään & uimaan Akheroksen joelle.

Ananas?

Minibanaaneja?

Murto-osa 409 rappusesta Salongonissa

Akheron-joki

Joki oli uskomattoman kirkas! Vesi kulki vuorten välissä, ja sieltä täältä pulppusi lisää kirkasta ja kylmää vettä virran vietäväksi. Paikoin oli lämpöisempiäkin kohtia, mutta oli se paljon kylmempää kuin merivesi. Uskaltauduttiin kuitenkin uimaan. Nyt me ollaan sitten kuolemattomia :D

Kreikka 14.8.2010

Syötiin aamulla leipää, munia, banskuja ja rypäleitä. Tänään nukuttiin aika pitkään, joten lähdettiin rannalle vasta yhden autolla. Tällä kertaa mentiin uimaan Piso Krionerille. Pieni ja kivinen ranta oli yllättävän täynnä väkeä. Löydettiin kuitenkin pieni vapaa pilkku johon asettua, joten päästiin pulikoimaan. Napsittiin "kelikameran" viimeisetkin kuvat, saa sitten kotona jännätä onnistuiko niistä yhtään.
Hyvän aikaa lilluttuamme käytiin vierusravintolassa syömässä, otin kreikkalaista salaattia ja Jouko otti gyrolautasen. Suomalaisena purkkioliiveihin tottuneenta meinasin räjäyttää purukalustoni eläkkeelle kertaheitolla. Salaattilautasen reunalle oli aseteltu oliiveja. Ei tullut mieleenkään, että niissä saattaisi olla kivi sisässä.. auts!

Hotellilla käytiin reissun ensimmäisen kerran uima-altaassa uimassa. Bulgariassa ei käyty kertaakaan. Tosin täällä allas on moninverroin siistimpi, joten sinne oli mukava mennä. Vesi oli älyttömän lämmintä. Tulipa koetua sitten sellainenkin ilmiö, että +37 C asteessakin voi olla vilu :D Pulikoitiin hyvän aikaa, ja kun noustiin pois, sai tuulenvire ihon kananlihalle. Sitä ei kestänyt kauaa, kun aurinko kuivatti ihon ja oli taas kuuma.

Illasta suunnattiin taas "kylälle", ja tällä kertaa tuliaisten hankintaretkelle. Saatiin viimeisetkin viemiset hankittua, ja suunnattiin syömään. Joka paikka tursusi väkeä, mutta löydettiin vielä pöytä Nafsika-nimisestä ravintolasta. Otettiin kana-pekonipastat. Oli hyvää :)

Kreikka 15.8.2010

Aamupalan jälkeen suunnattiin taas Valtoksen rannalle, tällä kertaa pohjoispäähän. Siellä oli vähemmän väkeä, mutta veneparkin takia ranta ei ollut kummoinen uimapaikka. Tultiin vähän matkaa takaisinpäin, ja käytiin pulikoimassa. Tässä kohdin oli hiekkaranta, kun aiemmissa uintipaikoissa ranta oli kivinen.

Pulikoinnin jälkeen käytiin syömässä hitusen, ostettiin minimarketista jäätelöt ja käytiin seikkailemassa lähialueen teillä.

Tänään pitäisi varata huomiselle myöhäinen huoneenluovutus, jotta päivä olisi mukavampi viettää eikä tarvitsisi raahata matkatavaroita perässään.

Tänään piti olla keskustassa enemmän väkeä kuin yleensä. Ja kyllä siellä tais ollakin. Tämä päivä on joku tärkeä kreikkalaisten juhlapäivä, neitsyt Marian päivä. Keskustassa oli musiikkiesityksiä ja ihan liikaa väkeä :) Ilotulitus olis ollu kiva nähdä, mutta taidetaan vaan mennä hotellille. Eivät kuulemma ruuhkan vuoksi aja tänään klo 00.00:n kyytiä, joten 23:30 on viimonen mahis päästä hotellibussin kyytillä takaisin. Katotaan josko nähtäis parvekkeelta niitä raketteja.

Se on niin ihanaa, kun omasta ulko-ovesta pääsee naapurin olohuoneeseen. Sopuli sialle antaa, vai miten se meni?

Kreikka 16.8.2010

Eipä älytty pyytää myöhäistä huoneenluovutusta aiemmin. Samalla lentokoneella meidän kanssa saapunut naikkonen sanoi varanneensa sen heti, ja siltikin hotellinjohtaja yritti saada häntä lomaviikon lopulla luopumaan varauksestaan. Käsitin, että kreikkalaiset itse, sekä italialaiset viettävät omaa lomakauttaan tähän aikaan, joten hotellilla on tunkua ja paikalliset haluavat hotellihuoneensa hetimiten.

Onneksi laukut sai jättää pieneen respan virkaa ajavaan rakennukseen. Lähdimme käymään keskustassa vielä viimeisen kerran ihailemassa loistavaa lomapaikkaa. Lopulta palasimme hotellille ja matka kohti Prevezan lentokenttää alkoi.

Mahtava lomaviikko, mutta kiva oli palata kotiinkin :)

Tänä kesänä 2012 suuntaan nokkani ensikerran Kyprokselle. Saapa nähdä mitä sieltä löytyy!